De belangrijkste inzichten van Exact live

Al jaren werk ik met het programma Exact online, zo zag ik ieder jaar de uitnodiging voorbij komen van het evenement Exact Live in de jaarbeurs in Utrecht. Deze keer won mijn nieuwsgierigheid en heb ik me aangemeld. Ik was toch wel eens benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen maar wat me vooral aansprak waren de sprekers voor de inspiratiesessies. Er stonden namelijk nogal een aantal grote namen op de lijst zoals Humberto Tan, Ali B, Ionica Smeets en natuurlijk Max Verstappen.

De thema’s die vooral naar voren kwamen waren

  • Artificial Intelligence
  • Klanttevredenheid
  • Het leven van de straat
  • Cijfers

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence is niet meer weg te denken in de nieuwe ontwikkelingen van deze tijd. Een ontwikkeling die zowel handig maar ook best eng kan zijn. Na het zien van de documentaire Alpa Go was ik zeer onder de indruk. Zo zijn er binnen Exact ook ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence. Het is zeker interessant om te horen hoe bedrijven bezig zijn met dat soort ontwikkelingen en welke informatie je allemaal uit data kan halen.

Exact live 2019

Klanttevredenheid

Als ondernemer moet je tegenwoordig je klanttevredenheid als prioriteit nummer 1 zetten. Tijdens een keukentafel gesprek met een aantal groeiende ondernemers werd besproken hoe belangrijk klanttevredenheid is als je wil groeien met je bedrijf. Alles draait om service, service en nog een service.

Het leven van de straat

Als laatste heb ik een zeer inspirerende sessie bijgewoond van Streetwize. Zij hebben de kwaliteiten van de mensen die op straat leven omgezet naar een training. Als je op straat staande weet te houden heb je een aantal kwaliteiten nodig zoals, lef en doorzettingsvermogen. Het mooie is dat zij met de winst die zij uit de trainingen halen weer straatarme kinderen helpen met educatie. Zeer mooi en inspirerend verhaal.

Cijfers

Het zal je niet verbazen dat tijdens het evenement van een groot boekhoudprogramma het voornamelijk over cijfers gaat. Het mooie van deze dag was dat het niet alleen over boekhouden gaat maar ook cijfers in het algemeen. Zo gaf Hoogleraar en wetenschapper Ionica Smeets een inkijkje over wat cijfers allemaal niet zeggen. Op een andere manier naar je cijfers kijken kan heel veel nieuwe inzichten geven. Je kan hele andere keuzes maken als de cijfers op verschillende manier worden gepresenteerd.

De manier waarop je cijfers presenteert, kan een wezenlijk verschil maken in de reactie van de ontvanger. Smeets:“Als je mensen vertelt dat er 30%  kans op overleven is, dan willen ze een ingrijpende operatie wel proberen. Maar als je zegt: ‘Er is 70% kans is dat je overlijdt, dan zeggen ze al gauw: ‘Laat die operatie maar zitten.’ De cijfers zijn in principe hetzelfde, maar de boodschap komt heel anders over.”

Het zijn ook niet alleen de cijfers van je boekhouding die belangrijk zijn maar zo kan je bijvoorbeeld heel veel informatie halen uit de cijfers van Google Analytics. Hoeveel mensen komen er op je site, wat doen ze als ze op je website zijn en wat kan je daar van leren.

Ben jij benieuwd hoe jouw cijfers van je website er uit zien? Neem contact met mij op en ik vertel je wat jij kan leren uit de cijfers van Google Analytics?

Plaats een reactie